Er zijn ontzettend veel systemen beschikbaar waarmee je een online leeromgeving kunt bouwen, maar twee van de populairste opties zijn LeanDash en Huddle. Welke optie het beste is, is volledig afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken. In deze blog zet ik de verschillen even kort voor je op een rijtje.
Wat is LearnDash?
LearnDash is een plugin voor WordPress. Dat wil zeggen: je bouwt een WordPress website en voegt daar een programma aan toe waarmee je de leeromgeving bouwt. In theorie kan dat binnen je bestaande WordPress website (als je die hebt), maar in de praktijk is het vaak beter om je leeromgeving op een subdomein of een apart domein te bouwen. Dat komt omdat een leeromgeving vaak vrij zwaar is en dit je site aanzienlijk kan vertragen, wat niet goed is voor je SEO en wat ervoor kan zorgen dat een potentiële koper afhaakt, omdat je verkooppagina te traag laadt. Dat is natuurlijk zonde.
Wat is Huddle?
Huddle is een opzichzelfstaand platform en hoeft dus niet in een bestaande site geïntegreerd te worden. Huddle is ontworpen door het Nederlandse bedrijf IMU (Internet Marketing Unie).
Wat mag het kosten?
LearnDash: vanaf 159 USD (ongeveer 150 EUR) per jaar. LearnDash bepaalt de prijzen op basis van het aantal sites. Als je je eigen licentie aanschaft, heb je er vaak maar 1 nodig. Als je je site laat bouwen door een Technisch VA, kun je vaak meeliften op de ‘Pro-licentie’ van de VA. Dat is een licentie die op meerdere sites ingezet kan worden en die (in verhouding) goedkoper is. Het fijne aan LearnDash is dat je op 1 site een onbeperkt aantal cursussen kunt bouwen en een onbeperkt aantal cursisten kunt hebben.
Huddle: vanaf 15 EUR per maand. Het fijne aan Huddle is dat ze een optie hebben om (tegen 4 EUR extra per maand) maandelijks op te zeggen. Als je het dus eerst een paar maandjes uit wilt proberen, of je wilt slechts eenmalig een korte cursus aanbieden, dan kan het zijn dat je met Huddle goedkoper uit bent. Echter, in de meeste scenario’s zal Huddle aanzienlijk duurder uitvallen dan LearnDash. Dat komt vooral omdat je in het goedkoopste pakket slechts 1 cursus met max 100 cursisten mag bouwen. Je moet dus al gauw opschalen naar een groter pakket en dan wordt het snel duurder.
Hoe gebruiksvriendelijk is het?
LearnDash: LearnDash (en het WordPress framework eromheen) heeft ontzettend veel opties om het programma volledig aan te passen aan je wensen en je huisstijl. Het voordeel is dat je er alle kanten mee op kunt. Het nadeel is dat je een dashboard vol knoppen hebt en dat het dus een behoorlijke uitzoekklus kan worden. LearnDash is hier de betere optie als je hele specifieke voorkeuren hebt voor stijl en opmaak, maar is complex in gebruik.
Huddle: Huddle is aanzienlijk beperkter als het op vormgeving aankomt, maar dat maakt het ook meteen een stuk makkelijker om te gebruiken. In principe is Huddle simpel genoeg om zonder al te veel technische kennis zelf in te richten, dat is bij LearnDash niet het geval. Fijn voordeel van Huddle: er zijn uitgebreide Nederlandstalige handleidingen beschikbaar en het (Nederlandstalige) supportteam is erg behulpzaam.
Kan ik het koppelen aan (vul in)?
LearnDash: LearnDash draait in WordPress en is daarmee aan ontzettend veel verschillende systemen te koppelen. Zo kun je de verkoop bijvoorbeeld in WooCommerce of Plug & Pay regelen, met Mollie als betaalsysteem. Ook is het aan te raden om je klanten in een e-mailmarketing systeem op te slaan. Ik werk zelf met MailBlue. MailBlue is gemakkelijk te koppelen aan zowel LearnDash als Huddle.
Huddle: Door middel van een webhook in MailBlue kun je automatisch een account voor je klant aanmaken in Huddle. Zowel WooCommerce als Plug & Pay zijn gemakkelijk te koppelen aan MailBlue, waardoor het verkoopproces volledig geautomatiseerd kan worden.
Hoe is de klantenservice?
LearnDash: Als onderdeel van je licentie krijg je toegang tot de helpdesk. Ik heb zelf nog nooit een ticket ingediend en kan niet aangeven hoe goed of snel de support is. Belangrijk voordeel voor de goede Google-zoekers onder ons: LearnDash wordt wereldwijd door veel meer mensen gebruikt, dus er zijn veel meer artikelen over geschreven waar je je voordeel mee kunt doen. Belangrijk nadeel: Alles (ook de support) is in het Engels.
Huddle: De Internet Marketing Unie heeft een uitgebreide database aan Nederlandstalige handleidingen waar je (in principe) alles kunt vinden wat je nodig hebt. Mis je toch iets? Dan heb je toegang tot een team van snelle en kundige supportmedewerkers.
Lang verhaal kort
Er is hier geen ‘beter’ of ‘slechter’. Het gaat er vooral om wat je zoekt en wat daar het beste op aansluit. Kom je er niet uit? Stuur gerust even een berichtje.