Technisch VA blijft voor veel mensen toch nog een beetje een vaag begrip. Ik krijg regelmatig vragen als “Maar wat doe je nou eigenlijk?” of “Hoe word je technisch VA?”. Er zijn zelfs mensen die zich bij de term ‘Technische Virtual Assistant’ een soort van robot inbeelden. Hoog tijd om uit te leggen hoe ik aan mijn beroep ben gekomen en wat ik nou eigenlijk doe!

Naar Spanje om de taal te leren

Na jaren te hebben gereisd, kwam ik in Spanje terecht. Mijn idee was om in ongeveer 1 jaar Spaans te leren. Omdat ik slechts een jaar zou blijven, was ik niet heel kritisch op waar ik wilde werken en nam ik het eerste baantje aan dat ik tegenkwam: een callcenter. Ik vond het fijn om na zoveel reizen een vast inkomen en vaste werktijden te hebben, maar het werk zelf vond ik verschrikkelijk. Mensen belden geregeld op met heftige problemen en de mogelijkheden die ik van het bedrijf kreeg om ze daarbij te helpen waren wat mij betreft veel te beperkt. 

Van het “in een jaartje Spaans leren” kwam niet veel terecht😅. Barcelona is een prachtige stad vol leuke dingen (en afleidingen!) en ik had aan het einde van mijn eerste jaar de taal nog lang niet onder de knie. Ik besloot om nog een tijdje te blijven.

Heel wat tapasjes later…

Drie jaar later zat ik nog steeds in mijn ‘tijdelijke’ callcenter baan en begon het steeds zwaarder te worden. Ik was erg ontevreden over de manier waarop het bedrijf wilde dat ik de klanten behandelde en schaamte me dagelijks voor de service (of beter gezegd, het gebrek daaraan) die ik leverde. Als ik probeerde mijn best te doen voor een klant die al maanden op een oplossing wachtte, kreeg ik steevast van hogerop te horen “Waar maak je je druk om, het is toch niet jouw probleem?”.

Het idee “Het probleem van de klant is niet het probleem van ons bedrijf, zolang er maar geld binnenkomt” ging er bij mij niet in en mijn verzet daartegen begon zich te uiten in heftige lichamelijke klachten. Ik kreeg last van buikpijn, hoofdpijn, trillende handen en oogleden, ademhalingsproblemen, paniekaanvallen en ik verloor regelmatig mijn stem. Ik sliep slecht en als ik sliep werd ik regelmatig wakker midden in een nachtmerrie over mijn werk.

Tijd om er wat aan te doen

Ik besloot dat het zo niet meer verder kon en ging op zoek naar een oplossing. In Barcelona zijn helaas maar weinig leuke banen te vinden, dus ik besloot meer te gaan leren over locatieonafhankelijk werk. Via Vrije Meid ontdekte ik dat het vinden van een volledig locatieonafhankelijke (fulltime) baan in loondienst lastig zou worden, maar dat er genoeg dingen waren die ik als zelfstandig ondernemer aan zou kunnen bieden.

Ik deed de Digital Nomad cursus en ontdekte dat voor jezelf beginnen (in het buitenland) helemaal niet zo lastig of eng hoeft te zijn als ik dacht. Ik schreef me in bij de KvK en begon met het aanbieden van administratieve taken (notuleren, e-mails beantwoorden, agendabeheer) en vertaling via Upwork.

Upwork is een platform waar jij en nog 30 andere freelancers op dezelfde opdracht bieden, met als resultaat dat de opdrachtgever vaak gewoon de goedkoopste freelancer eruit pikt. Er zijn zeker wel klussen te vinden (en om een beginnetje te maken is het best handig), maar de tarieven zijn hier doorgaans te laag om voldoende te verdienen om van te kunnen leven.

Het begin is er, nu de rest nog!

Ik zocht verder en vond Facebook groepen voor ondernemers (zoals bijvoorbeeld deze). In dit soort groepen plaatsen ondernemers oproepjes. Soms willen ze gewoon even snel wat input van andere ondernemers (bijvoorbeeld bij vragen als: “Mijn klant betaalt niet, wat kan ik doen?”) en soms komen er oproepjes voorbij van ondernemers die een VA (of fotograaf, tekstschrijver, jurist, etc.) zoeken.

Al gauw had ik mijn eerste klussen te pakken en inmiddels is mijn netwerk zo gegroeid dat het grootste deel van mijn nieuwe klanten uit mijn netwerk komt. Het fijne daarvan is dat mijn huidige klanten echt bij mij passen. Waar ik in het verleden klussen aannam van iedereen die me maar ergens voor wilde inhuren, werk ik nu alleen nog aan dingen waar ik passie voor voel en voor klanten waar ik blij van word.

Op naar het Technisch VA-schap

Zo vielen er geleidelijk steeds meer taken af die mij niet trokken, zoals notuleren, vertalen en klantenservice. Wat overbleef waren vooral de technische taken. Het onderhouden en aanpassen van websites en leeromgevingen, het maken van marketing funnels, het opzetten van webinars en het uitzoeken van ingewikkelde technische vraagstukken. Ik merkte dat ik steeds vaker van klanten hoorde “Ik ben nou al uren aan het Googlen en ik kom er maar niet uit” of “Ik krijg steeds dezelfde foutmelding en ik word er helemaal gek van”. En dat bleek precies het soort puzzeltje te zijn dat ik waanzinnig leuk vind om in te duiken.

Na een jaar had ik al aardig wat kennis opgebouwd dankzij de vragen van mijn klanten en was het tijd om alle losse eindjes aan elkaar te knopen door een officiële opleiding tot Technisch VA te doen. Top Technisch VA Wendy van den Bersselaar hielp mij om alle stukjes kennis in een logische volgorde te zetten en om het hele proces voor het aanbod van een schaalbaar product in te richten.

En hoe gaat het nu?

Tegenwoordig help ik mijn klanten om hun idee voor een online training uit te werken en om alle systemen zo in te richten dat het hele proces van de verkoop tot afronding van de cursus automatisch gaat. Hierdoor kan mijn klant de verkoop opschalen om zo een mooie passieve inkomstenstroom toe te voegen aan zijn of haar bedrijf.

Ennuh… dat doe ik natuurlijk nog steeds lekker vanuit het zonnige Spanje 😉

Ga je ook een online training aanbieden en wil je graag meer weten over wat ik voor je kan betekenen? Stuur me dan even een berichtje.

Dit artikel bevat een affiliate link. Koop je de cursus bij Natuurlijk Online? Dan verdien ik daar een klein extraatje mee. Uiteraard is mijn aanbeveling volledig gebaseerd op mijn eigen positieve ervaring met deze opleiding.